Výstava Doteky
Poděbrady, kavárna a bar Kafíčko, vinárna Vedle, Poděbrady, Na Valech 445, 7.11.2025 - konec ledna 2026

olej, akryl, 50 x 50 cm
5 900,-
DOTEK INSPIRACE
Proudy barev kolem rukou připomínají energetická pole, pohyb, emoce, možná i prostor mezi hmotou a duchem. Žluté světlo je jako Zdroj, cíl, naděje, nebo snad "vyšší dotek".
Dotek jako gesto –vyjadřuje touhu, prosbu, něhu i spojení a samotu. Nejsou zatím "u cíle", spíš směřují k doteku.
Dotek světla může být metaforou přesahu, spojení s vyšším principem, vírou nebo probuzení.
Obraz mluví o touze dotknout se něčeho "za". To může být hluboce existenciální i osobní. Vztyčené ruce se natahují k paprsku světla jako by hledaly dotek, spojení, odpověď.
Barevné kontrasty kolem jsou proudy emocí, energie nebo sil, které přesahují běžnou zkušenost. Obraz zachycuje okamžik touhy po spojení s něčím, co nelze pojmenovat.

olej, akryl, 50 x 50 cm
4 500,-
VESMÍRNÝ TANEC
V prostoru kompozice se setkávají dvě ruce — jejich gesto nelze zcela jednoznačně zařadit. Hledají kontakt, vzájemně se dotýkají nebo tančí? Nebo se právě od sebe odpoutávají? Právě tato neuchopitelnost a víceznačnost okamžiku dává moment zamyšlení. Divák je vtažen do prostoru mezi "už ne" a "ještě ne"
Tanečním pohybem plynou mezi tekutým proudícím Chaosem a tvoří spolu okamžik laskavosti, porozumění a přijetí. Jsou v prostoru nabitém energií, tichem a očekáváním. Symbolizují vědomý akt, dotek, čin, gesto. Je to dotyk tvůrce, a moment dotyku jako okamžik Stvoření.

olej, akryl, 50 x 50 cm
4 500,-
PROTOŽE MOHU
Tato ruka není jen dotek, vyzařuje vůli zasáhnout, vstoupit do proudu života, přetvářet ho a nenechat ho jen tak plynout.
Je to moment, kdy se člověk rozhodne ovlivnit realitu a nést riziko a nejistotu.
Psychologicky lze číst tento obraz jako vnitřní zralost, je o vědomí, že nelze věčně pozorovat zvenčí, ale je potřeba přijmout, že každý z nás může, smí a musí tvořit svět kolem sebe.
Filozoficky obraz reflektuje existenciální situaci člověka, jsme vrženi do světa, jehož situace ne vždy chápeme, ale přesto v něm máme sílu a povinnost jednat.
Duchovně tu lze číst i motiv zodpovědnosti za dar tvoření.

olej, akryl, 50 x 50 cm
4 500,-
DOTEKY RYTMU
Toto jsou ruce tanečnice flamenca. Póza vyjádřuje vášeň, ladnost, přesnost pohybu, napětí, sílu a životní energii. Tyto ruce vstřebávají hudbu a rytmus, které vnímám jako energii a tudíž i hmotu určité povahy. Ruce s tou energií souzní, jsou součástí komunikace a vyjádření se pohybem v prostoru.
Hudba je energie, se kterou ruce komunikují, odpovídají na ni, tvarují ji.Vibrace rytmu i zvuků proudí skrze ně jako živá hmota. Je jako tekuté světlo, které spojuje vnitřní svět s okolní energií.
Do zlomku vteřiny se koncentruje napětí celého těla. Tanečnice se pozastavila v prostoru, aby příští okamžik vyrazila v temperamentních spirálách a tazích prostorem.

olej, akryl, 50 x 50 cm
4 500,-
PŘIJETÍ DARU
V doteku rukou v tomto obrazu se probouzí moment přijetí – jako by se člověk otevřel neviditelnému proudu, který přichází odkudsi z hlubin i z výšin zároveň.
Současně energie proudí do prostoru a má organickou i éterickou kvalitu. Nese v sobě paměť emocí, slov a událostí, jež se rozpouštějí a mizí.
Ruce tu nejsou jen nástrojem doteku – jsou bránou, skrze niž se svět dotýká nás. V gestu pohybu nabízí možnost smíření, a také inspirace a otevření se daru, který přichází jak zvenčí tak i zevnitř.

olej, akryl, 50 x 50 cm
4 500,-
DOTEK PROMĚNY
Pohyb rukou má energii motlitby a požehnání. Ruce mohou připomínat gesto sudičky přadleny, která jednou rukou sbírá a druhou uvolňuje vlákénka osudu. Proud mezi nimi je vědomý dech, plynutí času a života, myšlenky, které pouštíme do světa.
Spodní ruka energii zvedá, tvaruje – jako když v sobě člověk vytváří rozhodnutí, připouští změnu a pochopí pravdu. Vrchní ruka ji pozvedá, propouští a nechává odejít. Dovolí jí proměnit skutečnost.
Obraz můžeme vnímat i jako symbol vyslání přání, úmyslu nebo modlitby. V pohybu rukou je důvěra a klid jako výraz vnitřního souladu.

přírodní úhel, akryl, 43 x 53 cm
3 500,-
PRŮLOM
Záda jsou v symbolice těla často tím, co nese břemena, nebo to co si hlídáme.
Význam má více vrstev, jak výtvarných, tak symbolických. Mužská záda jsou jak symbolem síly, tak i zranitelnosti.
Postava je v pohybu kupředu a vzhůru, jako by něco definitivně překonával, jako by se rozhodl rozbít omezení, které už nelze snést. Je to bolestivé, ale i nezbytné. Možná je to moment přerodu – jako při narození se nebo v okamžiku vnitřního rozhodnutí.
Spodní část obrazu, kde barva jakoby "praská", vytváří dojem přetržených pout nebo trhlin ve skořápce nebo v ledu. Zářivá modř není jen estetická – symbolizuje příval energie, ledové bolesti a tlakové vlny.

přírodní úhel, akryl, 43 x 53 cm
3 500,-
NECHCI ALE NEMOHU JINAK
Obraz má tíživou atmosféru. V postoji muže je zamrzlá a sevřená energie.
Přestože je mladý a silný, působí zranitelně a vlastně zaujímá postoj oběti. Nevíme, co ho drží, jestli mu něco nebo někdo svazuje ruce. Cítí se bez východiska, bez možnosti volby a v neúprosném napětí. On své bezmoci naprosto věří a možná ani nehledá změnu.
Modrá barva po stranách není tentokrát symbolem naděje, ale táhne se jako neprodyšná opona, jako stěna mlčení, která ne a ne povolit.

přírodní úhel, akryl, 43 x 53 cm
3 500,-
VZPOURA
Svalnatá mužská záda nesou význam fyzické síly, rozpolcenosti a napětí. Se skloněnou hlavou jako by naslouchal svému vnitřnímu boji. Tušíme zaujetí a zápal, bouřící se vzdor, nebo sílu, kterou shromažďuje z hlubokých rezerv.
Cítíme symbolický kontrast: na jedné straně fyzická síla a napětí zádových svalů, na druhé straně stopa zranění, otisk bolesti nebo tíživého nánosu minulosti. Rudý pruh působí jako jizva, vypálená vzpomínka nebo žár, který se dere zevnitř ven – jako když něco dávno pohřbeného opět vzplane. Barva působí současně sice teple, ale kovově, a zároveň zneklidňuje. Je jako prasklina ve staré skořápce, jako záblesk odvahy.

přírodní úhel, akryl, 43 x 53 cm
3 500,-
BOD OBRATU
Tento obraz zachycuje jeden z nejkřehčích a zároveň nejsilnějších okamžiků, vnitřní práh mezi rozhodnutím a kapitulací. Záklon hlavy může vyvolat otázku zda je to v extázi, v bolesti, ve vzdoru nebo v odevzdání. Jeho výraz je sevřený do sebe, a zároveň napjatý jak struna.
Ve sklonu hlavy, zavřených očích a napětí v šíji je soustředění, ale i vystavení se zranitelnosti. Ale i přesto z muže vyzařuje síla. Pohyb modrošedé barvy připomíná proud soustředění se a osudovosti. Možná je okamžikem osvícení nebo okamžikem rozhodnutí. Jako by by překročil práh z temnoty do světla, z nejasna do jasného záměru.

přírodní úhel, akryl, 43 x 53 cm
3 500,-
HLUBINA
Obraz Hlubina zachycuje postavu muže zády k divákovi. Nahé tělo, ruce na šíji – gesto, které může nést bolest, úlevu, reflexi, únavu i prosbu. Je to jednoduchý pohyb, ale symbolicky nese různé vrstvy významu..
Tělo je zde vystaveno nejen chladu vody, ale i tichu vnitřního prostoru. Voda, modrá a hluboká, představuje symbol nevědomí – kolektivního i individuálního. On stojí na jeho břehu, ponořen částečně do jeho energetického pole, a možná právě provádí rituál očištění od nánosů minulosti.
Dotýká se vlastní šíje, kde tělo nese napětí, paměť, i tíhu slova "musíš". Je to gesto, které naznačuje vědomý kontakt s vlastní zranitelností, se stíny, které nelze odstranit, jen přijmout.

přírodní úhel, akryl, 43 x 53 cm
3 500,-
PAMĚŤ DLANÍ
Tento obraz je tělesný, ale zároveň i symbolický. Detail rukou tisknoucích záda, promlouvá jako gesto hlubokého vnímání, intenzivní a nenásilné. V doteku je tělesný i existenciální výraz, jako by se někdo snažil najít cestu skrze kůži, do hloubky toho druhého, k jeho přijetí a pochopení.
Ruce nejsou agresivní, jen naléhavé. Možná drží, možná hledají, možná hladí. Zobrazují vztah jednak s blízkým člověkem, jednak s vlastním tělem, se vzpomínkou, s něhou, s touhou.
Barvy evokují napětí i něhu, pocit doteku nahé kůže.

olej, akryl, 70 x 50 cm
5 900,-
SCHOULENÁ
Zobrazení dívčí postavy komunikuje jemné ženské uvnitřnění a smíření.. stažení se do sebe, ne ze slabosti, ale z potřeby chránit se, zklidnit a proměnit. Není to rezignace ani melancholie, ale vědomý ústup do hloubky, kde se děje něco silného, něžného a pravdivého.
Gesto objetí sebe sama propojuje zranitelnost a sílu, ticho a vnitřní vzdor, jemnost i syrovost. Příběh, který nachází útěchu ve své křehkosti a smíření.

akryl, 50 x 50 cm
4 900,-
DRAČÍ DOTEK
Tento obraz vibruje energií a barevností, přitom zůstává hluboce niterný. Zachycuje rituál proměny. Dračí dotek symbolizuje vnitřní oheň, který očišťuje a probouzí. Je to okamžik přechodu z temnoty nevědomí k vlastní celistvosti.Tato žena není obětí plamenů, je jejich alchymistkou – proměňuje bolest v sílu a poznání.
Barevná paleta rudé, karmínové a nachové tóny s akcenty modré a zlaté přináší do výjevu něco až posvátného.
Pokud ta první "Schoulená" žena hledala ticho, péči a smíření — tato druhá je v procesu proměny. Ví o své síle, ale ještě ji plně neuchopila. Má v sobě vnitřní sílu a žár, možná si prošla nějakým peklem, má nově nabitou sílu draka a teď se rozhoduje co s ní udělá..
Žena, která má sílu i vnitřní emancipaci. Je to výraz přeživší, která ví, kým je.

akryl, 50 x 50 cm
4 900,-
DOTEK NĚHY
Obraz zachycuje okamžik vnitřního doteku. Ruka položená na hrudi je aktem vědomého přijetí, vyjádřením souhlasu se sebou samou, se svou ženskostí, zranitelností i silou. Ženské tělo se zde stává chrámem, ne objektem.
Je to obraz intimity, ale především intimity duše se svým tělem. Může evokovat archetyp lásky, Afrodité, Svaté Maří Magdalény i Madony – ženy, která ví, že je v jejím těle je ukrytá posvátnost.
Volná parafráze neznámého akademického obrazu. Patrně z období Biedermeieru nebo francouzského akademismu 19. stol.
Zaujala mě jemnost a křehkost gesta, ale převedla jsem ji do expresivnější barevnosti. Místo pasivní krásy se tu ženská postava stává nositelkou vnitřní síly a přítomnosti.

akryl, 50 x 50 cm
4 500,-
SNĚNÍ
Tato malba čerpá inspiraci ze sochařského reliéfu, ale není jen přepisem jeho forem. Proměňuje jej v malířský sen a vypráví o klidu, zapomnění a něžném propojení s vlastním tělem. Je to léčení spánkem zapomnění.
Postava je jako ukolébavka v barvách, gesto rukou je objetí sebe samé. Vlasy splývají jako proud času, a celý obraz působí, jako by se odehrával na samé hranici vědomí, spánku a smrti, smutku a pokoje.
V tématu lze cítit návrat ke kořenům, hluboký odpočinek nebo přijetí. Možná i únavu, která konečně našla místo, kam se může složit.
Volná parafráze sochařského reliéfu, patrně z 19.století, který představoval výjev spící ženy nebo anděla na náhrobku.

olej, akryl, 50 x 50 cm
4 900,-
MODLITBA K HOJNOSTI
Tento obraz je meditací vděčnosti a důvěry. Ruce v gestu přijetí symbolizují schopnost otevřít se darům nejen hmotným, ale i těm neviditelným. "Modlitba k hojnosti" není prosba, ale vědomé ano životu.
Obraz je jako rozkvetlá krajina duše – smyslově přetékající kompozice, ve které se květy stávají hlasem touhy i požehnáním. Dominantní ruce ve středu obrazu působí jako tichá modlitba – ne prosící, ale přijímající. Připomínají gesta odevzdání, ochoty nechat se obdarovat.
Kompozice je silně ženská, mateřská, plná plodnosti a zároveň respektu ke křehkosti. Celý obraz vypráví o návratu do místa, kde jsme celiství, bez potřeby vysvětlovat, obhajovat, jen být a přijímat.

olej, akryl, 40 x 50 cm
4 100,-
SMÍŘENÍ
Pivoňka v tmavých rozhoupaných vlnách je znázornění vzkříšení, objevení se zázraku tam kde bychom ho nečekali – květina rozkvétá v temném, studeném rozbouřeném moři.
Není ale ztracená. Je to jako "Lotus v bouři" který přináší poselství o tichém nalezení naděje. Přináší něhu a hřejivost do studených a temných vod.
Květina vyrůstá z chaotického a temného prostředí – a přesto neztrácí svou krásu. Obraz naděje, která nečeká na dokonalé podmínky. Roste i v těžkostech. Přináší smíření tam, kde bývala bolest.

olej, akryl, 50 x 50 cm
4 900,-
ZAHRADA NÁVRATU
obraz má svou poetiku. Jemné barvy v harmonickém napětí s tmavým podrostem dávají pocit návratu do bezpečí domova, ne naivního ráje dětství, spíš zralého, vědomého, po cestě, která něco stála.
Dvě květiny, otevřená pivoňka a rozkvétající lilie, se vynořují z pestré vegetace, reprezentují ženské energie, jemnost a naději.
Zlaté a tyrkysové tóny vzadu halí okolní svět za závojem. Toto není divoká příroda, ale vnitřní zahrada — zahrada duše, kam se vracíme, když jsme unavení světem a potřebujeme znovu zakořenit.

olej 70 x 100 cm
10 500,-
PRVOPOČÁTEK
Tento obraz evokuje archetyp Velké Matky původního ženského principu, který symbolizuje zrození, živoucí sílu a tvůrčí potenciál.
Organické linie a barevné plochy zde vytvářejí krajinu těla i duše, kde se zrcadlí ženská energie jako nositelka počátku i neustálé proměny. Tělo se tu rozpadá a skládá v rytmu stvoření, jako by samo bylo krajinou.
Mytologicky můžeme obraz vnímat jako připomínku kosmického lůna, z nějž vše vychází a do nějž se vše navrací – symbol jednoty, ochrany, ale i hrozivé síly, která může pohltit. V barvách a strukturách cítíme puls života i přítomnost pradávné moudrosti, která není vázána slovy, ale rytmem, tvarem a dotekem.

olej, akryl, 77 x 100 cm
10 500,-
ZVNITŘKU
Paralela vnitřního zlomu – skrze vnitřní rozpad se rodí nový život.
Kulatý střed světa, možná celého osobního známého vesmíru se rozpadl nárazem na kusy. Něco starého zaniká, aby se mohlo narodit něco nového.
Tohle je temný moment rozbití veškerého známého, jistého a milovaného, rozpad uznávaných hodnot a starého já. Ve střepech bývalé identity se rodí už prvky nového, klíčí jako zelené výhonky, jako nová naděje.
Je to zobrazení toho, kdy musí zemřít něco překonaného, aby mohlo vzniknout něco dalšího, nového a aby život mohl pokračovat dál.

olej 70 x 100 cm
12 500,-
TROJÚHELNÍK
Obraz jako vizuální archetyp napětí, hledání rovnováhy a překračování hranic mezi světy. Trojúhelník – jakožto jeden z nejstarších symbolů – zde neslouží pouze jako geometrická forma, ale jako brána, šíp nebo středobod vnitřního směru. Je to moment rozhodnutí a průniku: ostré linie rozrážejí prostor, tříští barevné pole a míří k něčemu hlubšímu.
Jde o obraz vnitřní polarity – pohyb mezi světlými a temnými zónami duše, mezi impulzem života a potřebou bezpečí. Okamžik, kdy člověk stojí na ostří mezi minulostí a budoucností, mezi pasivitou a činem.

olej 70 x 100 cm
10 500,-
POKUŠENÍ
Obraz jako živoucí proud smyslnosti, touhy a neklidné energie. Tělesnost a příroda se tu propojují ve víru, který strhává a přitahuje – v dynamice tvarů a barev je cítit vábení i nebezpečí. Pokušení tu není morální kategorie, ale archetypální síla: instinktivní, neuchopitelná, pulsující z hlubin nevědomí. Je to hlas, který zve k překročení prahu, k opuštění známého, ke vstupu do lesa.
Je to napětí mezi impulzem a sebeovládáním, mezi vášní a odpovědností.
Mytologicky se tu můžeme dotýkat tématu pádu – ale i zrodu. Hadí linie a květy jako by připomínaly zahradu Eden, ale i otevřenou bránu transformace. Pokušení zde není hřích ale výzva ke změně vědomí.

olej 77 x 100 cm
20 500,-
TRANSFORMACE
Tento obraz s názvem Transformace nese silný archetypální význam přechodu, proměny a vnitřní metamorfózy. Kompozice evokuje rozvíjející se křídla, která se zdvihají z hlubin tmavých tónů k jemnému, světelnému prostoru. Barevný přechod od temně fialové a černé přes modrou až po světle bílou a zelenkavou symbolizuje proces očištění a postupného uvolňování identity, která už přestala sloužit. Zvláštní pozornost poutají načervenalé tóny ukryté mezi perutěmi – jako připomínka bolesti, která transformaci často provází, nebo možná i zbytků minulosti, které ještě nebyly zcela propuštěny.
Křídla tu nejsou jen symbolem svobody, ale také odpovědnosti, která s vnitřní proměnou přichází. Z mytologického pohledu připomíná obraz okamžik zrození fénixe – bytosti, která shoří, aby mohla znovu povstat z vlastního popela. Tato transformace není mírná, je zásadní. Je to akt vnitřní odvahy.

olej 70 x 100 cm
10 500,-
SRDCE LOTOS
Obraz Srdce lotos nese silnou symboliku duchovního probuzení a uzdravení. Z černé půdy hlubokých vrstev existence se zdvihá organický proud energie, jako by se kořeny vědomí prodíraly temnotou a vynášely na světlo to nejcennější – srdce. Tento červený tvar v centru působí jako bijící životní síla, zranitelná a přesto silná. Obklopuje ho rozkvétající pohyb, připomínající okvětní plátky lotosu – starobylého symbolu čistoty, duchovní moudrosti a zrození z bahna.
Obraz vypráví o cestě sebepřijetí a o návratu ke svému středu. Temné pruhy dole mohou být interpretovány jako obtížné životní zkušenosti, které však nebrání růstu, právě naopak, slouží jako výživa pro rozkvět.
Obraz tak může být čten jako vizuální mantra, připomínka, že i po dlouhém bloudění v hlubinách nese naše srdce v sobě schopnost rozkvést.

olej 50 x 70 cm
5 500,-
NEURON
Obraz Neuron zachycuje napětí mezi organickou formou a abstraktní kompozicí. Bílý útvar ve středu působí jako zvětšený detail nervové buňky – tělo neuronu s výběžky, které se zdají vést impulsy směrem ven do okolního prostoru. Všechno kolem něj se zdá být v pohybu, jako by právě probíhal přenos informace nebo vzruchu.
Psychologicky lze obraz chápat jako zpodobnění vnitřního poznání, záblesku intuice nebo hlubokého pochopení, které přichází ne zvenčí, ale zevnitř – z propojení různých částí našeho nitra. Neuron je zde symbolem bdělosti, probuzení, ale i křehkosti lidské mysli – neboť stejně jako neuron může být poškozen, i psychické rovnováze může uškodit přetížení, trauma či odpojení.
Obraz tak spojuje svět biologie, vědomí a jemných psychických struktur – je mapou vnitřní inteligence, která je zároveň zranitelná i zázračně přesná.

olej 50 x 70 cm
5 500,-
KOMPROMISY
Obraz Kompromisy zachycuje napětí mezi protichůdnými silami mezi mužským a ženským principem.
Tenký svislý bílý pruh uprostřed působí jako metafora hranice, volby nebo dohody, kterou je třeba uzavřít mezi dvěma póly – možná mezi vlastním přesvědčením a tlakem zvenčí.
Psychologicky lze obraz chápat jako zachycení vnitřního konfliktu, kdy se jednotlivé části osobnosti snaží sladit, ale zůstávají napjaté. Teplé a studené tóny se střídají, přetékají přes hranice, obkružují osu rozhodnutí – kompromis zde není slabostí, ale nutným mostem přes propast. Bílá čára není jen trhlina, je to i možná cesta, tenká jako ostrá hrana, po které se lze naučit kráčet.

olej 50 x 70 cm
4 500,-
SVĚDOMÍ
Obraz "Svědomí" působí jako vizuální znázornění niterného dialogu – organické vertikály připomínající kůru, proudy nebo nervová vlákna se vinou prostorem, kterým proniká oranžová záře jako plamen poznání, viny nebo vnitřní pravdy.
Otvory a kruhové motivy mezi tmavými liniemi evokují "průhledy do hloubky". Zornice nitra probleskují z různých vrstev. Skrze ně se díváme sami na sebe, nebo ony nás samy neúprosně sledují.
Svědomí zde není jen abstraktní pojem, ale živý, pulsující organismus, který prorůstá všemi vrstvami bytosti. Tmavé a světlé proudy se střídají a protínají, jak se ve vědomí mísí jasno a stín, rozhodnutí a pochybnosti, hrdost a stud.
Tichá, ale neodbytná síla nás v tichosti pozoruje i vede, a co nelze obejít bez následků. Je to vnitřní kompas, který nelze obejít bez následků.

olej 50 x 70 cm
7 500,-
PŮDA SNŮ I.
Je to jako půda, kam si ukládáme plány, přání a touhy "na potom". Jsou tam jako prádlo na šňůře, čekají, jestli se k nim později vrátíme. Tyto plány "až někdy" čekají na svůj okamžik a buď budou objeveny nebo postupně zasněží vrstvami prachu a zůstanou zapomenuty.
Toto je náš vnitřní prostor, místo, kam běžně nevstupujeme vědomě – půda snů, kde se usazují obrazy, útržky vzpomínek, plány, touhy a přání. Geometrická dominance červeného trojúhelníku uprostřed vytváří dojem výstražného symbolu, pečeti nebo archetypálního znamení, které působí jako vykřičník.
Psychologicky se obraz pohybuje na hranici mezi podvědomím a vědomím jako by divák stál na půdě starého domu, kde světlo z okénka ozařuje jeden zaprášený roh a zbytek zůstává ve stínech. Objevuje se tu motiv ukládání, vrstvení a zapomínání, ale také snahy znovu nalézt ukrytý a zapomenutý poklad.

olej 50 x 70 cm
7 500,-
PŮDA SNŮ II.
Tento obraz působí jako přiblížený detail z téhož vnitřního prostoru jako předchozí dílo – jako bychom se zastavili u jednoho konkrétního místa na té pomyslné půdě duše. Geometrie ploch evokuje střídání plánů, pohledů, vrstev, jako by některé tvary vystupovaly z hloubky a jiné se naopak propadaly do zapomnění. Kompozice je sevřená, vedená šikmými liniemi – jako kdybychom nahlíželi na šikmý strop podkroví nebo na zavěšené předměty v prostoru, kde se čas rozpouští.
Touhy a plány visí jako prádlo na šňůře paměti – některé září, jiné blednou. Čekají na svůj čas, ale ne všechny se dočkají.
Psychologicky tu vstupujeme na území odkládaného života – toho, co jsme si slíbili udělat, až bude klid, až budeme připraveni, až "přijde ten správný okamžik".

olej 50 x 70 cm
7 500,-
VNITŘNÍ SÍLA
Obraz "Vnitřní síla" má v sobě esenci růstu a přežití. Ústřední motiv široce vinutý pramen připomíná zlatý cop, spletený z vláken vůle a intuice. Je jako páteř nebo stoupající energie, která se vine středem těla a prostupuje vším živým. Tento spirálovitý pohyb symbolizuje vitalitu, růst a obnovu, ale i kontrolovanou sílu. Sílu, která se nemusí prosazovat agresivně, stačí jen být a růst.
Skrze strukturu a barevnost se tu zároveň nenápadně objevují i temnější vrstvy, tvary, které mohou připomínat končetiny kudlanky, neúprosné, přesné, koncentrované pozornosti, klidné síly připravené k činu a hnané instinktem.
Barevná paleta od zlatavých a medových tónů až po rudé a hnědé vrstvy ukotvuje celou scénu v zemi, v těle, v přírodních rytmech.

olej 50 x 70 cm
5 500,-
KOŘENEM VZHŮRU
Tento obraz nese tíhu tématu, které je většinou skryté, nepojmenované, ale o to silněji působí: tabu. Malba je jako krajina, která kdysi nesla stromy, ale ty byly vykořeněny, vyrůstají "kořenem vzhůru". Ztráta orientace, převrácení známého řádu. Místo, kde se očekával opěrný bod, je dutina, prázdno, které nevzniklo náhodou, ale jako důsledek mlčení, nezájmu nebo ztráty.
Barevnost je tlumená, téměř popelavá, jako by sama malba odkazovala k něčemu neuchopitelnému a zároveň velmi přítomnému.
"Kořenem vzhůru" pak může být nejen označením narušené kontinuity, ale i výzvou k obrácení pohledu, k nalezení jiného zdroje ukotvení než toho očekávaného.

olej 50 x 70 cm
5 500,-
LETOKRUHY
Obraz "Letokruhy" mapuje představu stárnutí, vrstvení zkušenosti a tiché paměti, která se nezapisuje slovy, ale do struktury materiálu. Tmavé a světlé linie připomínají strukturu řezu kmenem – stromu života, ve kterém jsou zaznamenány všechny události: růst, období sucha, zranění i hojivá obnova.
Černé praskliny nebo žilnaté linie se mohou jevit jako jizvy, ale zároveň jako přirozené členění krajiny duše. Žluté a bílé plochy naznačují světlo, klid, smíření.
Z hlediska mytologie a psychologie může obraz připomínat archetyp starce či stařeny. V letokruzích je ukryt nejen individuální, ale i kolektivní příběh – otisk generací, který se zapisuje do naší duše jako paměť rodu, místa i těla.

olej 50 x 70 cm
5 500,-
KREV ANDĚLA
Obraz "Krev anděla" vyvolává dojem zranitelnosti světelné bytosti. Tělesnost křídel a proud rudé barvy působí jako stigmatizace čistoty, jako záznam okamžiku, kdy se božské dotkne lidského těla. Krev zde není násilí, ale důkaz účasti. Anděl sestoupil, vstoupil do hmoty, byl přítomen – a zaplatil za to svou nevinností.
Obraz mluví o ztrátě iluzí, o chvíli, kdy se duchovní ideály střetnou s realitou a nezůstane kámen na kameni.
Z mytologického hlediska lze obraz číst jako podobenství o andělovi, který sestoupil, aby porozuměl lidskému utrpení. Je to archetyp průvodce, který nezůstává jen pozorovatelem, ale je přímým účastníkem. A možná je tím andělem i samotná duše člověka – jeho čisté já, které musí být raněno, aby mohlo růst.

olej 50 x 70 cm
5 500,-
LEDOVÁ HORA
Obraz "Ledová hora" představuje alegorii zdolání osobní výzvy, osobního vrcholu, který nelze dobýt bez odříkání. Široké pláně, ostré zlomy a hutné světlo působí téměř jako vzpomínka z hlubokého snu Cesta sem je zdlouhavá a úmorná.
Obraz můžeme tlumočit také jako potřebu vystoupat nad běžné hladiny vědomí, nad běžnou všední realitu. Led, který tuto skalnatou scenérii pokrývá, je krystalický, chladný, jasný a nepřikrášlený. Je to oblast, kde je třeba být plně pravdivý, a kde není místo pro klam.
Hora se zde stává symbolem cíle i výzvy, mýtickým místem setkání s nejvyšším principem. Je jako prožitek osamění, který očišťuje.
